Historische Vereniging Wieringen

Opgericht 17 mei 1989

Kroniek 

MUZ PARK 100 jaar jong

In een eerder historisch geweten van Wieringen sprak ik over de noodhuisvesting op Wieringen. Als gevolg van de Zuiderzeewerken kwamen veel werklui op Wieringen wonen, Naast de boetjes, keten, woonwagens werden er ook riante woningen gebouwd.

Villa Waterkeer in Westerland, twee gelijke villa`s aan de Gemeenelandsweg in Hippolytushoef en in Oosterland, het MUZ (Maatschappij ter Uitvoering van de Zuiderzeewerken) park werden woningen gebouwd voor de uitvoerders en directie.

De eerste bewoner van Villa Waterkeer was ir. Johannes Aleidis Ringers directeur/hoofduitvoerder van de Zuiderzeewerken, die met zijn vrouw Clasina Mann en hun kinderen Jan, Hendrik Jan, Frits, Jeane Elisabeth en Johannes Nicolaas op 27 april 1927 in het bevolkingsregister van Wieringen werd ingeschreven op het adres Westerlanderweg 75.

Het MUZ-Park aan de Gemeenelandsweg in Oosterland werd in 1925-'28 gebouwd voor het hoger personeel van de MUZ. De directieleden A. Bos en G.A. van Hattum betrokken de dubbele villa, ingenieur Algra woonde in het vrijstaande houten huis. Voor de werkbazen waren er de arbeiderswoningen die allemaal rondom een plein zijn gegroepeerd. Het grote huis in het midden heeft na de afronding van de Zuiderzeewerken nog een tijd lang dienstgedaan als Jeugdherberg, nu is het weer een woonhuis.

Geraadpleegd: Website Hollands Kroon en Website Historische Vereniging Wieringen

Rina Klein, Eindredactie Op de Hòògte, het verenigingsblad van de Historische Vereniging Wieringen.

 

Hippolytushoef Centraal Station

Een treinverbinding met Friesland, een langgekoesterde wens?

Tot drie keer aan toe is de treinverbinding over Wieringen uitgesteld. De regering besloot in 1921 de plannen voor de Zuiderzeewerken in de ijskast te zetten, in afwachting van de kosten. Hoofdingenieur J.W. Th. van Ooyen zat al achter de tekentafel om een traject Anna Paulowna Den Oever te ontwerpen. Hij kon zijn potlood neerleggen. Alleen de bouw van de kleine Afsluitdijk werd, gezien het budget, wel gerealiseerd.

In 1929 gingen de ontwikkelingen voor het traject verder. De Afsluitdijk moest bij Piaam de kust bereiken en de spooraansluiting stond via Sneek gepland. Een verzwaring van de bestaande tramlijn Bolsward Sneek was alleen nodig. Toen besloot men om de Afsluitdijk bij Zurich aan land te verbinden. Ir.van Ooyen wijzigde zijn ontwerp. Harlingen zou door de treinverbinding met Noord Holland niet langer een afgelegen stadje zijn, maar een havenstad van allure.

In Noord Holland ging de landonteigening voor de spoorlijn voorspoedig, Friesland bleef hierin achter. Haast was geboden, de realisatie van de Afsluitdijk was in volle gang.

Door de rode cijfers van de NS kon Ir. van Ooyen zijn potlood definitief neerleggen. Er kwam geen treinverbinding over de Afsluitdijk. De oorlog was hier ook debet aan. Na de oorlog ging er definitief een streep door de spoorbaan. De uitbreiding van de autoweg ging voor.

Komt er een vierde plan? Er wordt een alternatieve route voor de nog aan te leggen Lely-spoorlijn onderzocht die niet door Flevoland loopt, maar door Noord-Holland en over de Afsluitdijk. We wachten af……

Rina Klein, eindredacteur Op de Hòògte.

Uit: Op de Hòògte 17e jaargang nr 3 2005